Poboljšajte svoju efikasnost metodom 5S

Metoda 5S
Metoda zvana “5S” (pet S) je razvijena u Japanu nakon Drugog svetskog rata kao metoda poboljšanja kvaliteta i uvećanja produktivnosti. Preformulacijom ciljeva pojedinih etapa, postala je primenljiva u svakodnevnom životu, pa tako i u životu pojedinca.

Za primenu metode nije potrebno potrošiti ni dinar – osim, možda za šoljicu kafe, koju ćete u čitanju nastavka članka da popijete. Potrebno je uložiti malo vremena da pročitate članak, da razmislite: ima li smisla raditi ovo, ili da li je sve ovo – sem naziva – uopšte novina za Vas? Ako jeste novina, i ako je želite primeniti kod sebe – počnite odmah – videćete, ima mnogo smisla!

Značenje naziva 5S

Naziv 5S potiče od inicijala pojedinih etapa metode, koje se, u japanskom jeziku nazivaju redom: seiri – sortiraj, seiton – uredi, seiso – doteraj, seiketsu – standardizuj i shitsuke – održavaj.

1. etapa – Sortiraj!

Cilj ove etape da iz svoje okoline uklonite sve ono što Vas sprečava da uspešno izvršavate svoje zadatke.

Mnogi od nas imaju nagomilane stvari oko sebe, koje – u ekstremnim slučajevima – onemogućavaju normalno funkcionisanje tokom dana. Novine, šoljice, papirići i slično nam zakrčavaju put, zauzimaju prostor na stolu i u sobi. Često, nakon kraćeg razmišljanja, dolazimo do zaključka da nam mnoge stvari, zapravo, i ne trebaju. Tu su jer imaju interesantan dizajn, jer mislimo da ćemo ih jednom koristiti (ima izjava tipa: nije mi trebalo sve dok nisam bacio)… U ormaru imamo hrpu neupotrebljivih stvari: pantalone koje ne možemo obući, rasparene ili pocepane čarape, džemper za koje nas vezuju sentimenti, ali ga već godinama ne oblačimo…

Sve te stvari samo čine privid da ih imamo, ali ih, zapravo, nikada ne koristimo i samo zauzimaju prostor. NEMOJTE ZADRŽAVATI STVARI SAMO ZATO ŠTO MISLITE DA ĆE VAM, JEDNOM, MOŽDA DOBRO DOĆI!

Uzdahnite duboko i krenite u veliko spremanje! Oslobodite svoj životni prostor od nekorisnih i neupotrebljivih stvari! Stvorite mesto za nove stvari, ili, jednostavno, oslobodite sebe od okova! Uzmite veliku vreću i pobacajte u nju sve ono što niste koristili zadnjih godinu dana – to je ciklus u kome se potrebne stvari koriste bar jednom. Dakle, ako neku stvar niste koristili zadnjih godinu dana – u vreću sa njom! Nemojte da Vas sentiment spreči da to uradite – imajte na umu da radite sebi jednu pozitivnu stvar: povećavate svoju bezbednost u prostoru oko sebe (na primer: moći ćete u mraku bezbedno stići do kupatila), uklanjate izvor konfuzije, omogućavate sebi da pronađete potrebne stvari kada su Vam potrebne i, na kraju – imaćete osećaj da započinjete novi život!

Vreću sa stvarima iznesite iz svog prostora. Pregledajte ih: ima li nešto, što bi mogli nekome da poklonite? Međutim, nemojte svoje smeće natovariti drugome na vrat! Dakle, ako ima takvih stvari, odvojte ih, i, prvom prilikom ih odnesite dotičnima. NE VRAĆAJTE TE STVARI NAZAD! Ostatak – pravo na smeće!

Ovo važi u kako u Vašem radnom prostoru, ali i u Vašem domu! Bravo, uradili ste pravu stvar! Možete malo odahnuti!

2. etapa – Uredi!

Cilj sledeće etape je da stvarima koje su ostale nađete svoje mesto. To mesto mora biti uobičajeno (ogledalu je prirodno mesto na stolu ili komodi, a ne pod krevetom!), ali i praktično. Rasporedite stvari u fioke, na police i slično, ali ne i na prolaz! Pazite da jedan predmet ne postane nepristupačan zbog drugog!

Zapamtite mesto svakog predmeta, i svaki put nakon upotrebe, predmet vratite na to mesto. Ako predmeti stoje svaki put na drugom mestu, nećete ih moći naći kad Vam sledeći put zatreba (kaže se: ako nešto ne znaš gde je, potraži ga na svom mestu – tamo će biti!).

Nakon nekog vremena, ustaliće se raspored predmeta i postaće nam navika da ih tamo vraćamo.

3. etapa – Doteraj!

Kada je prostor oslobođen od nepotrebnih stvari, a potrebne stvari stoje na svojim mestima, ostaje da se ceo prostor očisti. Redovnim čišćenjem i spremanjem uvodi se red u život i on kreće novim zamahom.

U toku čišćenja, pažnja se posvećuje i ispravnosti predmeta oko nas: ispravnosti sijalica u lampama, utikača i utičnica, čvrstoći noge od stola, stolice, police i slično. Kvarove treba odmah ili što pre popraviti, kako šteta kasnije ne bi bila veća.

4. etapa – Standardizuj!

Standardizacija ima smisla na poslu, ali šta će ona u kući? Standardizacija znači smišljanje alata i pomagala za lakše i jednostavnije obavljanje dnevnih aktivnosti.

Najpre, treba se truditi da se stare navike ne vrate. Obzirom na to, da smo godinama sticali te navike, u početku ćemo ih morati svesno potiskivati. Standardizacijom uspostavljamo nove rituale: ustajanje u novo vreme, ostavljanje stvari na svoja mesta, programirati spremanje… Ako se procedure mogu pojednostaviti, uradimo to! Stalno ispravljanje i doterivanje odnosa prema stvarima i prostoru oko sebe činimo svoj život jednostavnijim. Odjednom dobijamo na vremenu, na efikasnosti! Postajemo zadovoljniji sobom. Postajemo srećniji. Kaže se: Vaše buduće Ja će zahvaliti Vašem sadašnjem Ja na stvarima koje mu na vreme pripremite!

5. etapa – Održavaj!

Na kraju, održavajte svoj sistem! Neka on postane nova navika. Novi sistem Vašeg življenja postaje Vaš štit od uticaja iznenadnih neprilika. Iznenađenja, koja nam život povremeno priprema, manje će Vas pogoditi ako su stvari oko Vas na mestu i ako Vam njihovo sređivanje uđe u naviku. Oslobođeni stresa, sa lakoćom se okrećete rešavanju novih teškoća, jer imate dovoljno životnog prostora i vremena da im se posvetite. Postajete uspešniji i veseliji, psihički zdraviji!

KRAJ

Leave a comment